Významnou súčasťou a nevyhnutnou podmienkou poskytovania riadnej zdravotnej starostlivosti je komunikácia ošetrujúceho lekára s pacientom, resp. zákonným zástupcom pacienta. V zmysle zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich
s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov má pacient právo byť informovaný o svojom zdravotnom stave
a poučený o zdravotnej starostlivosti, ktorá mu má byť poskytnutá s jeho súhlasom.
Poučenie, informovaný súhlas, odmietnutie poučenia alebo informovaného súhlasu, odvolanie informovaného súhlasu sa nevyžaduje len v prípadoch podľa § 6 ods. 9 zákona
č. 576/2004 Z. z.:
a) pri neodkladnej starostlivosti, ak nemožno včas získať informovaný súhlas, ale ho možno predpokladať,
b) pri ochrannom liečení uloženom súdom podľa osobitného predpisu,
c) pri ústavnej starostlivosti, ak ide o osobu, ktorá šíri prenosnú chorobu, ktorá závažným spôsobom ohrozuje jej okolie, alebo
d) pri ambulantnej starostlivosti, alebo ústavnej starostlivosti, ak ide o osobu, ktorá v dôsledku duševnej choroby alebo s príznakmi duševnej poruchy ohrozuje seba alebo svoje okolie, alebo ak hrozí vážne zhoršenie jej zdravotného stavu.